Tuesday 21 August 2012

It is normal


"Tak boleh kan jatuh cinta ?"

"Haa assudoh ,awat pulak ?"

"Yela ,kan zina namenye "

"Uitt ,mana ada !Jatuh cinta tu kan fitrah .Islam bukanlah se-ekstrem tu ."

"Habes tu ,boleh lah ea saye jatuh cinta ?"

"Boleh .Cinta nie kan fitrah .Lagipun ,cinta nie banyak segi .Cinta Allah ,cinta Nabi Muhammad ,cinta ibu bapa .Macam macam jenis cinta ada "

"Oh macam tu .Kalau saya jatuh cinta dengan lelaki ,macam mane ?Tak salah kan "

"Bolehhhh ,tak salah .Macam yang saya cakap ,cinta itu fitrah .Cuma jangan fitrah yang diucap menjadi fitnah ."

______________________________________________________________________________

So ,that was my conversation with someone .Aha ,maybe fall in love 

C.I.N.T.A atau L.O.V.E perkara biasa .With parent ,we also fall in love ,rite ?

But ,we are talking about fall in love dengan berlainan jantina .You got what I mean rite ? Dania jatuh cinta dekat Dani ke .Kassim jatuh cinta dekat Kasimah ke ...It's oke .Benda nie fitrah as I mentioned before .

Tapi ,kita kenal kawal perasaan tu .Sebab ...
1. Supaya tidak bawa kita kepada perkara tak elok
2.Takut cinta yang kita kejar sampai meninggalkan cinta sebenar kita

Banyak lagi sebabnya ,I just want to tell you only these .It's normal teenagers like me ,like us to fall in love .It's normal .FITRAH 

But ,if we do something wrong ,surely Allah marah .Contohnya ,pakai tudung tu wajib .Tapi ,kalau singkat ,tak ikut syariat ,nampak yang tak sepatutnya ,Allah marah kann ...Niat tak meghalalkan cara .Benda nie kita kena ingat .Kena pegang .Maybe sometimes it's so hard to against .Tapi ,tetap kena lawan takut syaitan dan nafsu menguasai diri .Banyakkan doa ,zikir ,perbanyakkan amalan sunat .insyaAllah ,kalau ada jodoh ada punya ! Allah dah tetapkan ... 

Kalau kita ingat dekat dia mcm mana ?Macam rindu pulak .Kalau online ,mesti tengok dia online ke tak .Lepas tu ,selalu bukak wall dia .*hamboiii ,kemain lagi .rindu bebeno nampak* Kalau macam tu ,cepat cepat ambil wudhuk .Tak pun ,just tarik istighfar panjang .Disitu ruang syaitan nak kuasai diri kita dalam keadaaan kita tidak sedar .Nauzubillah

InsyaAllah ,kalau ada jodoh ada lah .Jangan risau .Doalah setiap kali solat .Kalau dia bukan jodoh kita ,moga Allah tetapkan yang lebih baik .Ada orang kata ,kalau nak doa ,jangan doa nama si dia .Tapi ,doa macam nie ...

"Ya Allah, aku beristikharahkan Engkau (iaitu memohon pilihan dan kebaikan daripada-Mu) dengan ilmu-Mu, dan aku memohon kurniaan kuasa dengan kuasa-Mu, dan aku juga memohon daripada kemurahan-Mu Yang Maha Agung.
Engkaulah yang Maha Menetapkan sedangkan aku tidak mampu untuk menetapkan. Engkau Maha Mengetahui dan aku pula tidak mengetahui. Engkaulah yang Maha Mengetahui akan perkara-perkara yang tersembunyi.
Ya Allah, jika pada ilmu-Mu sesungguhnya urusan ini adalah baik bagiku pada agama, kehidupan dan kesudahan urusanku, maka tetapkanlah ia untukku dan mudahkanlah ia bagiku. Kemudian, berkatilah bagiku di dalam pilihan ini.
Dan andai kata pada ilmu-Mu sesungguhnya hal ini adalah buruk bagiku pada agama, kehidupan dan kesudahan urusanku, maka hindarkanlah ia daripadaku dan hindarkanlah aku daripadanya. Tetapkanlah bagiku kebaikan dan jadikanlah aku redha dengannya.”
Kalau kita doakan macam nie ..."Ya Allah ,jodohkan aku dengan Si Mamat .Aku mohon kepadaMu ." CONTOH .Ada ustaz cakap ,kita macam minta Allah aturkan takdir untuk kita .wallahualam .Sebaik baiknya ,bacalah doa istikharah .
Ingat ,Jaga hati .Jaga iman .Banyak cara yang ikut islam .Cintailah Allah ,nescaya Allah akan mencintaimu .Sesungguhnya urusan jodoh itu ,di tangan Allah .



Sincerely ,
Nur Jannah



Aha ,it's not too late kan ...


 


Selamat Hari Raya Aidilfitri ,maaf zahir dan batin .Taqaballahu wa minna minkum .Salam Perantauan.I'm not going back to Mesia this raya .Ahaks ,Mesia lah sangat .Semenanjung Mesia ...Babaiii

1 comment:

  1. huyooo... so sweet... letakkanlah cinta Allah itu di tangga yang paling atas..... :)
    * anyway, nice our pic.... :p

    ReplyDelete