Saturday 9 March 2013

It's Allah's matter.

Tarik nafas, hembus sambil menjerit Listennn kuat kuat. Fuhhhh. It was a really hectic week. I was so freaking busy. Ohoi, serious busy. Sambutan Maulud Nabi. Koku. Meeting blok. Mana dengan nak buat kerja lapangan(sila baca: field work) lagi. Oh ya, klinik. I got so much things to complain about. And, I just know how to complain instead of bersyukur. Ya Allah, forgive me for the time I complained. 

Sejujurnya bila dah akhir sem nie, sebagai seorang pelajar yang tidak dapat mana-mana tajaan, dan hanya bergantung harap dari pitipiti-en, Allah... poket baju mahupun seluar hanya dipenuhi dengan habuk tisu yang dah hancur bila lupa nak keluarkan masa nak masuk mesin. Sengkek. Poket koyak rabak. Ish ish. Nak bagi tulang ikan bawani, eh ikan bawal kat kucing pun berkira habis. Inikan pula nak keluar buat kerja lapangan naik teksi? Hairan bin ajaib bin pelik bebeno mane nak dapat duit tu. Masa tu, mula lah berasa tertekan dengan krisis krisis seperti secara tiba tiba class representative bisik bisik minta duit 5hengget untuk bayar duit futsal.  5hengget jah pung. Tiba tiba terbang dari langit seorang jejaka minta duit untuk duit baju class. Nah engko sesikat penampar dan segugus penumbuk aku bagi. Fuuuhhh, puas hati aku.

Ops, ops. Itu hanya gurauan. Relax chill dulu beb. Isap okok dulu. Bukan bukan. Saya bukan begitu. Saya seorang yang lemah lembut lagi cute. Errr, pfffttt

Erm, benarkah wang adalah simbol kebahagiaan? Benarkah bila kita ada wang bekepok kepok dalam poket, kita akan peroleh kebahagiaan? Benarkah? Kalau begitu, jom kumpul duit banyak banyak. *wink wink*

wink-happy-13


"...Dan Engkau beri rezeki siapa yang Engkau kehendaki tanpa hisab (batas)". 
Quran, Ali-Imran, 3:27

"...Sesungguhnya Allah memberi rezeki kepada siapa yang dikehendaki-Nya tanpa hisab" Quran, Ali-Imran, 3:37

“Allah meluaskan rezeki dan menyempitkannya bagi siapa yang Dia kehendaki..." 
Quran, Ar-rad, 13:26

"Sesungguhnya Tuhanmu melapangkan rezeki kepada siapa yang Dia kehendaki dan menyempitkannya..." Quran, Al-Isra, 17:30


Ketahuilah, sesungguhnya kita ada Ar-razak, Si Pemberi Rejeki. Dia pasti buka jalan untuk memenuhi keperluan kita. KEPERLUAN.

Kadang kadang kita hairan. Heyyy, apasal aku yang solat 5 waktu tak tinggal, dia yang solat entah ke mana, berpuya puya tapi dia kaya. Pakai beg jenama gucci, aku cuma pakai beg guci beli dekat pasar malam Pandak Mayah Langkawi.

Ahh, pedulikan. itu semua tipu daya syaitonirojim yang mendesak kita supaya berputus asa. Ingat, jangan putus asa dengan rahmat Allah. Sesungguhnya pertolongan Allah amat dekat. Allah... Kadang kadang, diri ini juga sering terjatuh lalu putus asa dengan Dia. Bukan setakat jatuh, tersembam, tertonggeng pun pernah. Pernah jugak berharap, duit jatuh terbang melayang layang dari langit. Engkau kan Maha Berkuasa. Takkan Engkau tak mampu nak buat semua tu. 

Dushh, sekali lagi sesikat peluku atas kepala. 

Syaitonirojim tengah berbisik untuk memesongkan aqidah. Cepat cepat lah istighfar memohon keampunan Allah.

Yakinlah dengan janji Allah. Dia bukan macam kita. Mungkir janji. Lagi pula, Allah bagi apa yang kita perlu bukan apa yang kita mahu.

Bukan senang kita nak menjadi ahli sorga. Pelbagai ranjau, onak duri pokok semalu kita kena lalui. Memang pahit, tapi ingat sebab sorga itu manis.

Mujahadahlah. 


1 comment: