Tuesday 17 September 2013

Tarbiyyah di Bumi Bintulu

Bismillah.

Begitu banyak kenangan tercipta.

Setelah setahun, aku berjaya mensinopsiskan memoir tarbiyyah ketika berada di bumi Bintulu. 

Walau disini tiada salji.
Disini ada ukhuwah.
Aku diberi pinjam Tuhan keluarga.
Aku diberi peluang Tuhan merasa nikmat kasih.
Jika benar kasih sayang ini.
Jika benar ukhuwah ini. 
Biarlah ia tersurat dalam doa.

Walau disini tiada sakura.
Disini aku mengenal makna kehidupan.
Disini aku mengenal erti penghambaan kepada Tuhan.
Aku dipertemukan Tuhan dengan dakwah.
Aku juga ditakdirkan Tuhan mengenali tarbiyyah.
Disini aku tahu apa itu erti syukur.

Walau disini tiada perlu baju tebal.
Disini karat jahiliyyah aku kikis.
Disini segala tarbiyyah ku kutip.
Disini juga aku mengerti hakikat Ubudiyyah.
Disini aku faham.
Membina ummah bukan seperti membina rumah.
Susun bata dan kukuh dan patuh pada simen.

Impian. Impian.
Dan selalu aku bermimpi.
Agar dibumi ini.
Mampu aku tinggalkan insan insan.
Yang meneruskan dakwah Nabi.
Secebis dua walau.

Namun.
Itu bukan segampang seperti yang kita harapkan.
Perlu kita menjadi qudwah.
Perlu kita melindungi jasad.
Perlu kita berdiplomasi.

Murabbi. Murabbiyah.
Andai satu hari nanti.
Aku menjadi seorang haibat.
Dalam haibat itu tetap ada diri kamu.
Andai nanti kita dipisah.
Semoga kita bisa bertemu dan reunion di syurga.

Allah hadirkan kalian dalam hidup aku.
Sebagai amanah paling besar.
Kemudian hari.
Aku pula bakal meneruskan perjuangan.
Membentuk rijal dan nisa' penerus dakwah.
Doakan Tuhan memberi kemudahan.
Kemudahan dalam membina ummah.








much love,
nurjannahkaspuni.
bintulu.



0 comments:

Post a Comment